Mannen på bryggan med djupa sår och tankar. Var livet värt det?

Där stod han. Längst ut på bryggan. Blickandes mot horisonten, med djupa infekterade sår och mängder av tankar. Vad skulle hans val bli. Stanna eller gå vidare? Var livet värt det?

Han valde att stanna kvar. Det var ändå värt det. Han valde livet. Att fortsätta att kämpa mot sin egna frihet. Sin egna rättvisa. Sin egna lycka.

Han valde att ta fighten och gång på gång bevisade han för sig vilken otrolig styrka han bar på inombords.

Mörkret kunde inte ta honom och döden kunde inte greppa tag i honom. Även den gång det var riktigt nära.

Idag är han starkare. Han har fått rättvisa. Han känner frihet. Han är lycklig. Men framförallt! Han lever och han är en överlevare!

Om jag kan så kan även du. Du är inte ensam och du kommer aldrig någonsin bli det heller så ge inte upp utan välj livet! För det är värt det!

Fredagsintervju: Markus Runhager Rickardsson

Vem är du? Beskriv dig gärna lite kortfattat.

Markus Runhager Rickardsson! Snart bara Markus Runhager då jag gifter mig till sommaren. Uppväxt i Jönköping, bott en vända i Borås och är nu tillbaka i Jönköping där jag bor med min fästmö.

Känner ju dig Robin då vi gått i parallellklass under låg- och mellanstadiet. Arbetar som distriktsansvarig hos HappyAid och vi hjälper arbetsplatser med specialartiklar & komplement inom första hjälpen.

Har du någon egen erfarenhet kring psykisk ohälsa?

Yes, det har jag. Egentligen redan i ung ålder men framförallt nu det senaste året har livet eller medvetenheten om min egen hälsa blivit större. Jag gick i somras in i väggen på grund av stress och drabbades av en ordentlig panikångestattack. Som idrottsmänniska har jag alltid haft stora krav på mig själv och kanske satt krav som jag egentligen inte ens själv vill uppfylla.

Jag fick i samband med detta kontakt med både psykolog och annan hjälp vilket blev ett väldigt uppvaknande för mig. Jag har fått en fantastisk hjälp att hitta mig själv, lära känna mig själv och jag har fått hjälp att lära mig att hantera min stress och oro som jag levt med länge.

Panikångesten har jag förstått att jag antagligen kommer få leva med framöver men jag har genom en väldigt bra hjälp lärt mig hur jag ska hantera situationen när den uppstår.

Vad är dina tre absolut bästa tips för att inte ge upp livet?

Jag har såklart svårt att tala för andra, men i mitt fall är familjen och fästmön det viktigaste. Det är de som är ”hemma” för mig.

Sedan skulle jag också säga att vara sig själv är viktigt. Jag har själv varit någon som försökt passa in och göra som jag tror att jag bör göra för att verka bra inför andra. Men har verkligen insett att det handlar om att hitta sig själv och att må bra i sig själv. Vilket är lättare sagt än gjort. I mitt fall har psykologkontakten varit guld värt och jag skulle rekommendera alla att träffa en psykolog eller liknande oavsett hur stort man anser att behovet är.

Jag har också lärt mig att jag ska omge mig med personer jag vill ha runt mig och helt enkelt strunta i de som får mig att inte må bra. I det så ligger medvetenheten om att inte stressa i onödan. Man måste inte alltid vara tillgänglig och alla till lags hela dagen eller varje dag. Där kan man omge sig med personer som ger energi snarare än tar energi ifrån dig.

Vilken tror du är den effektivaste metoden till att lyckas eliminera stigmatiseringen kring psykisk ohälsa?

Jag är som jag tidigare nämnt väldigt nöjd med min psykologkontakt. Sedan har jag en väldigt förstående sambo som finns där i vårt och torrt, vilket hjälpt mig väldigt mycket. Sedan tror jag att det handlar om att vara öppen och prata om psykisk ohälsa.

Det är givetvis viktigt att prata om psykisk ohälsa i större utsträckning. Jag tror att det fortfarande har en negativ klang bland många som inte själv levt med psykisk ohälsa eller har någon i sin närhet som gör det.

Idrotten tror jag kan bli mycket bättre på att prata mer om psykisk ohälsa redan i ung ålder och även i skolan kan man prata mer om psykisk ohälsa.

För oss som gått igenom det har ordet inte samma negativa klang längre men det är allt för många som fortfarande behöver avdramatisera och inte se det som ett svaghetstecken.

För mig, som gått in i väggen och där stressen blev för stor, kan jag nu i efterhand säga att jag lärt mig så otroligt mycket av allt jag varit med om. Jag har en helt annan insikt i mig själv och psykologi & tankesätt i stort. Där tror jag också att vi som upplevt någon form av psykisk ohälsa har en stor roll. Jag imponeras stort av dig Robin som är så öppen med ditt mående och jag är jätteglad att du ger mig chansen att få dela med mig av mina tankar här på bloggen.

Anser du att det är viktigt att prata om psykisk ohälsa? Motivera gärna varför.

Absolut! Det är jätteviktigt att prata om psykisk ohälsa. För att förebygga något måste man veta om vad man förebygger och det är viktigt att få bort tabun kring psykisk ohälsa.

Om du kunde backa tillbaka bandet och få möjligheten att prata med ditt 15 åriga jag, vad skulle du då säga?

Strunta i vad alla andra säger och tycker. Lita på dig själv och våga vara dig själv. Våga satsa på dig själv och var ditt bästa jag.

Var öppen och våga utvecklas. Det finns så mycket att lära av varandra och det öppnar så mycket fler möjligheter till både välmående och framgång om man låter bli att sätta spärrar för sig själv.

Något annat allmänt du vill förmedla?

Tro på dig själv. Sedan får man inte glömma grunderna som man fick lära sig redan som liten. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Hjälp dina medarbetare tillbaka på bästa sätt.

Förvänta dig inte samma medarbetare tillbaka. Hen kommer aldrig köra på som vanligt igen!

Har man varit sjukskriven för psykisk ohälsa under en längre tid så kommer man aldrig fungera som förr igen. Hjärnan har sagt ifrån av en anledning och har i samband med detta också skadats vilket innebär att man måste respektera det och ge den tid på sig för att läka för att sedan efter det vårda den med extra ömhet. Man måste helt enkelt ta hand om oss själva och ta ett större ansvar över kroppen och hjärnan och vara mer varsam, genom att till exempel sätta tydliga gränser, prioriteringar och vara otroligt lyhörd.

Detta är inte något lätt för någon person, framförallt inte när man precis är åter på arbetet, där ens chef och kollegor inte har förståelse och insikt i hur man mått, vad psykisk ohälsa innebär och vad man behöver ha från deras sida nu när man är tillbaka och vill öka sina möjligheter till att få till en bra återgång i arbetet.

Därför kommer det nu lite små tips till dig som arbetsgivare men som även delvis kan funka att använda sig av som kollega till någon som kommer tillbaka efter en sjukskrivning.

✔️ Boka in ett litet möte med din medarbetare där du ber om information kring hur hen vill ha det för att minimera stress, ångest eller andra påfrestningar som kan ha en negativ påverkan.

✔️ Var empatisk och begränsa dina förväntningar på din arbetstagare. Var tydlig med att hen alltid kan komma till dig om det skulle vara något och att du i början bara har förväntningen över att hen är på arbetet.

✔️ Begränsa arbetsuppgifterna och var lyhörd på vad din medarbetare önskar. Ge henom möjligheten att påverka.

✔️ Påtala vikten av att din medarbetare vågar säga stopp och nej om det skulle bli för mycket och att detta är okej.

✔️ Ett annat smart litet tips är att be någon kollega till din medarbetare vara ett stöd om det skulle vara så att du inte skulle vara tillgänglig. Meddela för din medarbetare att denna kollega är en som hen kan välja att vända sig till också om det skulle vara något.

✔️ Utvärdera tillsammans med din medarbetare regelbundet, samtala och kom överens om framtida mål och planer.

Följer man som arbetsgivare dessa tips ökar man arbetstagares chanser att klara sig bra på arbetet även om hen aldrig kommer bli som innan sjukskrivningen. Men allra mest troligast kommer du få en gladare och klokare medarbetare och det är väll ändå det viktigaste, eller hur? 

Psykisk ohälsa skapar hemlöshet. Hemlöshet skapar psykisk ohälsa.

Samhället måste fortsätta förbättra sjukvården så att fler får möjligheten att erbjudas stöd och hjälp som möjliggör en funktionell, meningsfull och god vardag med ett gott och balanserat välbefinnande. Utan hemlöshet.

Idag riskerar människor att bli vräkta på grund utav att regler och riktlinjer inte följs enligt avtal och överenskommelse, allt på bekostnad på att den psykiska sjukdomen bildar ett funktionshinder i människors vardag, som gör att andra viktiga saker faller bort. Viktiga saker som att tillexempel betala lägenhetshyran eller visa hänsyn till grannar kan alltså orsaka hemlöshet.

Detta är allt annat än acceptabelt. Vi behöver en verkligen få till en drastisk förändring i landet så att samhället sedan kan möjliggöra och erbjuda en förbättrad vård, stöd, anpassning och rehabilitering som resulterar i att fler personer kan få en fungerande vardag trots sina psykiska besvär.

För personer med psykiska sjukdomar har tillräckligt med problem och bekymmer som det är när man drabbats av en psykisk sjukdom och orolighet över att bli hemlös ska då inte få existera . Det ska definitivt inte heller vara acceptabelt att skicka ut någon funktionshindrad på gatan, oavsett om det rör sig om fysiskt eller psykiskt funktionshinder.

Nej! Detta är ett problem som vi alla måste hjälpas åt med att förändra.

Vi måste börja lära oss se allas lika värde. Ett bra första steg för att komma vidare är att lära varandra att inte särskilja fysisk sjukdom med psykisk sjukdom och se dess funktionshinder som jämlikar.

För hur hårt och elakt detta nu än må låta i vissas öron, så är det ju trots allt så att vi inte skickar en rullstolsbunden människa ut på gatan endast grundat på att personen råkar ha ett funktionshinder som skapar en begränsning för personen i vardagen till att klara av saker på egenhand eller att det råkar störa andra runt omkring?

Dessutom måste vi alla hjälpas åt att hjälpa de svenska hemlösa som lever ute på gatorna så att även dem får en möjlighet att få tillbaka en god och balanserat psykisk hälsa.

Vill du ha mer av mitt skrivande och arbete? Klicka in på @konstenattvaramanniska.se

Tips. Effektivt sätt att hantera ångest, negativitet eller jobbiga situationer.

Har du svårt att hantera och sätta ord på din ångest? Drabbas du av negativitet och inte vet hur du ska ta dig ur den? Eller har du bara svårt att hantera andra jobbiga situationer? Här kommer ett bra och effektivt tips till dig.

1. Reflektera. Vad är det för känsla som dykt upp och finns det någon specifik orsak?

2. Notera. När du fått fram svar. Skriv ner det som ett underlag.

3. Agera. Ifrågasätt dina känslor och var nyfiken.

4. Informera. Gör dig själv medveten om att det är bra att känna och det finns till för att hela tiden hålla människan motiverad.

5. Återblick. Försök gå tillbaka och se om du kan hitta när du senast kände likadant och om du kan se likheter som du kan dra nytta av?

Vill du ha mer tips, råd, stöd, kunskap och läsning? Eller är nyfiken på mig och mitt arbete? Följ mig på Instagram. @konstenattvaramanniska.se

Män är inte män. Män är svin!

Att bruka våld och övergrepp eller att agera vulgärt, respektlöst och som känslokalla svin, det är att vara man.

Nej! Det är inte att vara man utan en del av samhällets stora problematik som också påverkar alla människors hälsa, där ibland även mäns. Detta är både allvarligt och oacceptabelt!

När ska ni män förstå och börja tänka om? När ska ni förstå att uttryck som “män är män” är idioti och i egentligen betyder att det manliga könet är svin? När ska ni vakna upp och förstå att ingen annan än ni män är lösningen på majoriteten av samhällets problem?

Vi är många som väntar och som kommer vara där som ett stöd när ni vaknar upp och vägleda er. Vi kommer bevisa för er att våld inte är ett nödvändigt att bruka och att man kan undgå det även om man levt många år i hem där våld varit vardag. Det är inte omöjligt. Allt beror på dig!

Allt som idag råder inom det politiska, på våra gator och sociala medier och som en del av er män anser bara är manshat, trams och skuldbeläggningar, finns till för att vi tror bättre om er, att skapa förståelse och bli hörda så att vi gemensamt kan skapa reform och en bättre framtid, utan destruktiva förhållanden som till exempel mansnormer, övergrepp, kvinnohat, orättvisa, homofobi och rasism.

Men så länge som till exempel kvinnor, barn, homosexuella och invandrare inte kan känna sig trygga i och utanför hemmet så är män inte män. Utan svin, men som ändå har möjligheten att bli mänsklig genom att våga stå upp för sig själv och medmänniskorna och pusha sina manliga vänner till att göra samma. Ta denna möjlighet för tillsammans kan vi göra stor skillnad!

Stäng meny