Dela detta inlägg:

Psykisk ohälsa, dödslängtan och hopplöshet. - 5 tips att använda! 

Dåliga dagar innebär inte ett dåligt liv, utan dåliga dagar är naturligt att ha och något alla får känna på.

Detta är betydande att komma ihåg även om känslorna är jobbiga och påfrestande att behöva hantera och det är också extremt viktigt att komma ihåg att inte låta den psykiska ohälsan vinna utan att man fortsätter hålla sig flytande. 

Just därför. . .

Listar jag nu fem tips på vad man kan tänka på och göra när man stöter på dagar som är dåliga och som resulterar i dödslängtan och hopplöshet. 

Släpp kontrollen. Brukar du ha en tendens till att vara den människan som gärna har kontroll över hemmet, fritidssysslor, familjen och planering? - Släpp den! Backa och låt någon annan i familjen ta ann uppgiften. Fokusera istället på dig själv och följ med familjen. Ibland måste man släppa saker för att klara av andra.

Inga krav och måsten. Var inte för hård mot dig själv. Sätt inte upp krav eller måsten utan prioritera dig själv. Vardagssysslor och annat finns kvar nästkommande dag och dagarna efter det också.

Andas och slappna av. Tillåt dig själv att koppla bort vardagen. Sätt dig ner med en kopp kaffe eller te och bara låt dig själv andas in och ut. Du kan också testa meditera, lyssna på avslappningsmusik eller ta en promenad för att få tid att slappna av för en stund. Poängen med allt är att du ska öppna upp möjligheten att hitta en inre balans för att få mer energi och vilja att ta dig igenom dagen trots att den är dålig. 

Lista tacksamhet. Dåliga dagar medför ofta att man inte ser något positivt. Även om det skulle finnas en massa. Skriv därför ner en lista på allt du kan komma på och är tacksam över när du har bra dagar. Ta sedan fram denna lista när du har dåliga dagar och läs igenom den. Kanske kan det få din dag att bli bättre och att livet är värt att leva. 

Tillåt dig må dåligt. Stäng inte ute känslor eller tryck ner dig själv. Det är acceptabelt att må dåligt, att ha dåliga dagar, känna hopplöshet och dödslängtan. Det är viktigt att få må dåligt utan att stänga av eller trycka bort känslor. Att göra det resulterar enbart i motsatt effekt.

Testa dessa fem. Jag hoppas att det kan ge dig någon positiv effekt framöver. Om du skulle ha några bra tips, skriv gärna en kommentar och dela med dig.


Konstenattvaramanniska.se

Kommentera

Stäng meny