Dela detta inlägg:

HÄLSA | 6 TIPS TILL EN BÄTTRE HÄLSA.

Man lägger mycket vikt och föreläsning om hur viktigt det är att ta hand om sin fysiska hälsa. Man förespråkar en regelbunden motion, rätt kost och en god sömn för att ge kroppen chans till återhämtning. Men det är inte enbart dessa saker som får oss människor att må bra och leva ett sunt liv. Men det är långt ifrån alla människor som sköter dessa punkter. Man anser själv att man mår rätt bra ändå.

Men oavsett vad så kan man inte som människa mår 100% oavsett om man tar hand om sin fysiska hälsa eller inte. För det krävs mer än så från vår sida för att vi ska fungera. Vi måste även tänka på att lägga fokus på vår mentala hälsa.

"Är människan glad, så är även kroppen glad"

Du kan som individ lägga flera timmar åt att motionera, äta runt och ge dig själv en god sömn om nätterna. Men om du inte som människa är glad så kommer inte detta ge dig speciellt mycket. Din psykiska hälsa måste även den vara i balans och det får du inte enbart av att dessa tre punkter. Det krävs mer än så och betydligt mer ansträngning än vid fysisk aktivitet.

Därför tänker jag utöver dessa tre tips, ge er ytligare några tips till att förbättra er mentala hälsa. För kombinerar vi dessa med träning, kost och sömn så har vi stora förutsättningar till att leva ett otroligt hälsosamt liv framöver.

15 minuters självreflektion -

Sätt dig ner på ett lugnt ställe och fundera över vart du befinner dig i ditt liv.
Hur mår du? Vart är du? När vill du vara där? Finns det något som du skulle kunnat gjort annorlunda eller bättre? Var kritisk och helt ärlig mot dig själv. För det är genom detta som vi utvecklas till det bättre. Fundera även på vart du vill vara imorgon och hur du ska göra för att lyckas komma dit. Finns det dessutom något som du kan ta till när det blir för tungt som gör att du mår lite bättre eller som kanske ökar din motivation till att fortsätta kämpa?

Utmana dig själv -

Det är lätt att människan blir bekväm. Ta dig ur den zonen direkt när den tenderar till att uppkomma, hur läskigt det än låter. Detta gör du genom att utmana dig själv och det behöver absolut inte vara någon stor utmaning som du utsätter dig själv för. För att ta ett exempel så kan det vara att du tar dig upp ur sängen eller tar dig ut på en kort promenad. Det ska helt enkelt vara något som du inte känner dig riktigt redo eller bekväm med. Resultatet blir att du känner stolthet efteråt som förstärker din mentala hälsa och att du blir mer stresstålig. Dessutom lossar du dina omedvetna begränsningar som du själv satt upp.

Var snäll mot dig -

Tänk på hur du tilltalar dig själv. Det är lätt så att vi blir elaka och hårda mot oss själva för att vi känner oss misslyckade. Det är bra med kritik, men det ska inte tendera till att bli självkränkande. Försök därför bli medveten om hur du talar till dig själv. Om du lyckas med att förändra din talan så kommer detta förändra dig som person till det bättre.

Visa tacksamhet -

Detta är nog det som jag tycker är en av de allra viktigaste tipsen. Visa dig själv tacksamhet. Detta gör du genom att skriva upp ungefär 3-5 positiva punkter varje dag som du är tacksam för hos dig själv. Det kanske också vara något du gjort under dagen, som du känner dig lite extra stolt över. Detta kan komma förbättra både din sömn och i det stora hela din hälsa. Gör dig beredd på att det ibland kan kännas omöjligt att komma på punkter. Men det behöver inte vara speciellt stora saker.

Visa känslorna -

Tillåt dig själv att visa känslor. Oavsett vart du befinner dig. Behöver du gråta så gråt oavsett om du befinner dig på ICA eller hos en kompis. Släpp fram känslorna inom dig. Försök även att sätta ord på vad det är du känner och försök få dem att kontrolleras av dig istället för att dem kontrollerar dig. Detta kommer i längden resultera i att du kommer ha förmågan att ta mer beslut i din vardag och är till fördel för din rehabilitering.

Vänner & Familj-

Passa på att omringa dig själv med vänner och familj så mycket du kan. Bjud över en vän eller ditt syskon istället för att sitta ensam hemma en kväll. Det kan vara otroligt skönt att bara ha någon vid sin sida och du behöver inte alls känna dig tvingad till att prata om ditt mående eller prata överhuvudtaget. Försök istället att ha en kravlös kväll tillsammans. Drick en kopp te, sätt på en komedi och mys. Vänner och familj är den absolut bästa medicinen, även om det ibland kan kännas jobbigt att umgås med någon. Men här återkommer vi till punkt nummer två. Utmana dig själv.

Jag hoppas att många av er kan ta nytta av dessa tips och att dem förhoppningsvis kan hjälpa dig i din mentala resa framöver. Passa även på att läsa mina andra tips som finns här på bloggen.
Till er anhöriga som läser min blogg och som gärna vill ha lite tips, rekommenderar jag att ni tar en titt på följande inlägg; Tips | Testa detta som anhörig.
Undrar ni något är ni varmt välkomna att fråga eller ta kontakt med mig via e-post. Det är bara att fråga.
Ni hittar man också för er som är intresserade på Instagram. Klicka på följande namn för att ta er direkt till mitt konto. Kanske ses vi även där? -  carlrobinlarsson

Kommentera

Stäng meny