Dela detta inlägg:

TIPS | ATT ÄTA RÄTT - MAT FÖR SINNET.

Risken att drabbas av en psykisk sjukdom säger forskning har med dels ärftlighet att göra. Men genom att mata kroppen med rätt näring så har man stora förutsättningar att få en knopp som fungerar utan riskera att behöva kämpa med psykisk ohälsa.

För även om mycket av de godsaker som vi stoppar i oss om dagarna är goda på vägen ner och stillar vårt sug. Så är dessa inte alltid de bästa sakerna som en människa kan välja att stoppa i sig. Dem har en negativ påverkan på människans psykiska hälsa. Men det är inte detta som jag tänker fokusera på i detta inlägg. För det finns det redan allt för många som gör. Utan jag tänker ge er alternativa tips och råd.

MORGON, - FRUKOST.

Jag tror det är många av oss som generellt är dåliga på att äta frukost på mornarna. Oftast finns inte tiden eller så kliver man upp så pass tidigt att man varken har orken eller suget efter att stoppa i sig något. "Bara jag får kaffe så klarar jag mig fint."

Ändå så är vi fullt medvetna om att frukosten är den allra viktigaste måltiden på hela dygnet. Så varför är vi inte mer noggranna med denna biten?
Varför väljer vi att istället stanna till på Pressbyrån och köpa oss en chokladkaka och eventuellt en energidryck? Men framförallt varför ser man inte till att ta sig en smörgås när man kommer fram till arbetet. Istället för ännu en kopp kaffe?

Personligen tror jag allt handlar om bekvämlighet. Vi är helt enkelt för lata vid denna tidpunkt. Vi orkar helt enkelt inte att plocka fram sakerna som behövs för att göra sig en ordentlig frukost. Framförallt inte när majoriteten av våra barn har möjligheten att bli serverade sin frukost på förskolan. Så att behöva ta fram smör, pålägg, mackor och en tallrik fil finns inte på kartan. Den tiden kan istället tas på att snooza en extra stund i sängen.

ALTERNATIVT TIPS.

Men tänk dig istället att du kliver upp när klockan ringer, går in direkt till köket och förbereder en enkel men ändå näringsfylld frukost till dig själv. För den behöver inte vara direkt avancerad för att få i sig rätt proteiner, fett och fibrer som behövs för att ge kroppen en stadig grund att starta dagen på.

Det räcker med att man gör "scrambled eggs" och serverar detta tillsammans med lite avokado skivor. Ett stort tips är att lägga dessa saker tillsammans på ett fullkornsbröd. Här får du en bra protein- och fiber bomb att starta dagen med. 

Vill du vara extra duktig och se till att du håller dig mätt ännu längre så häll upp lite fil eller yoghurt i en mugg som du intar tillsammans med din macka. För även fett är otroligt viktigt för kroppen och hjärnan att få i sig. Så skippa allt som har med fettfri fil och minimjölk att göra.

Att intala sig själv att man inte har tid för en frukost bör aldrig vara en ursäkt eller acceptabelt. Framförallt inte när det har med ens hälsa att göra. Skulle det vara så att man tycker det är jobbigt att stå på morgonen och fixa allt. Förberedd så mycket som det går kvällen innan du går och lägger dig.

FÖRMIDDAG, - LUNCH.

När klockan börjar närma sig tolv om dagarna så är det dags för att fylla på med ny energi till kroppen och hjärnan. Men gör alla detta? Ser man till att ta sig tiden till att sätta sig ner och äta en ordentlig lunch?

Nej. Allt för många människor prioriterar bort lunchen. Det kan komma ett möte som man anser är viktigare eller det så anser man sig ligga efter i sina arbetsuppgifter och istället väljer att försöka arbeta ikapp. Resultatet av detta blir att man aktivt väljer att ta en chokladbit, en kaffe eller en näringsdryck. Helt fel. Dessa saker innehåller fel näring och kommer påverka din hälsa negativt.

Jag har verkligen förståelsen för att man inte kan lägga ner massor av tid på att göra sig en lunch när man arbetar. Men det är fortfarande otroligt viktigt att åtminstone varva ner en kvart och samtidigt fylla på med den näringen som kropp och hjärna behöver. Dessutom behöver det inte vara speciellt avancerat. Så länge som du ser till att få i dig alla de näringsområden som kroppen behöver för att klara sig till det är dags för nästa måltid.

ALTERNATIVT TIPS.

Grillad kyckling tillsammans med dina favoritgrönsaker. Ett mycket gott och snabbt tips att använda sig av. Det tar max tio minuter att förbereda denna måltid. Samtidigt får du i dig både protein, kolhydrater och den fettmängd som kroppen behöver för att må bra.

Ett annat bra tips är att göra matlådor av den middagen som blev över från kvällen innan. Enkelt att bara slänga in i micron på arbetet. Servera denna tillsammans med lite grönsaker. Släng aldrig mat som blir över hemma.

Så framöver rekommenderar jag dig till att inte hoppa över lunchen. För ett möte eller ditt arbete är aldrig viktigare än din egen hälsa. Din arbetsgivare vill ha en anställd som orkar hela vägen och inte riskerar sjukdom eller att du går in i väggen. Så låt aldrig kroppen vara utan mat och låt bli chokladen eller liknande saker som en ersättare för en ordentlig måltid.

EFTERMIDDAG, - MIDDAGEN.

Efter en arbetsdag så är man oftast väldigt sliten och seg. Kroppen och hjärnan har gått på högvarv hela dagen och man har varken ork eller lust till att ställa sig i köket. Många gånger tar man sig bara något litet, kanske en frukt eller lite yoghurt. Helt fel i mina ögon.

Kroppen behöver återigen fyllas på med rätt energi. En måltid som gör att man klarar sig under hela natten och slipper störas av att hungern hälsar på när man ligger och sover. Så använd dig av dina sista krafter och gör en ordentlig middag till både dig själv och din familj. Även här behöver den inte vara märkvärdig för att man ska lyckas pricka in alla näringsämnen som behövs. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att ha kvalitetstid med sin familj. Så ta hjälp utav dem. Allt blir mycket roligare när man är fler som hjälper till och allt går definitivt mycket snabbare.

ALTERNATIVA TIPS.

Lasagne. Jag tror det är väldigt få som inte tycker om denna rätt. Dessutom sköter den sig rätt bra själv genom att i slutet stå i ungen och dra sig. Medans du som vuxen sköter färsen på spisen kan barnen hjälpa dig med att lägga ut Lasagneplattor, skära grönsaker och duka.

För det är otroligt viktigt att lära sina barn i tidig ålder konsten att laga mat. Dessutom kommer du själv må psykiskt bättre genom att inte behöva dra hela lasset ensam.

Under tiden Lasagnen sedan står i ungen i en halvtimme kan ni passa på att njuta av tiden tillsammans. Kanske sätta er ner och hjälpas åt med barnens läxor eller förbereda kläder inför morgondagen. Genom att göra detta har ni vunnit ytligare tid till avkoppling framöver.

Ta gärna och servera ett glas mjölk till maten istället för vatten. Mjölk innehåller ämnen som människan verkligen behöver. Oavsett om man är barn eller vuxen.

OBSERVERA!

Dessa tre måltider är dem stora måltiderna som kroppen behöver för att klara av dygnet. Men man får aldrig glömma att stoppa i sig små mellanmål under dagen. För kroppen och hjärnan behöver även dessa för att hålla sig frisk. Det kan vara en påse nötter, frukt eller att man tar sig en smoothie under dagen. Men välj aldrig en chokladkaka som ett alternativ till mellanmål. Ta då hellre en Risifrutti, en drickyoghurt eller en Chiafrön pudding som du förberett dagen innan.

Försök även att inte överdosera kaffeintaget. För det är faktiskt så att ens psykiska mående påverkas negativt av för mycket koffein i kroppen. Välj istället grönt te eller försök att dra ner på ditt kaffedrickande. Din hälsa kommer tacka dig i längden.

Men framförallt lyssna inte så mycket på allt som sägs kring vad man ska äta och inte äta. Gå inte på alla bantningskurer som finns. Många av dem ger mer skada än nytta i längden och många innebär oftast att man raser i vikt under den stunden man utför bantningen. Men när man sedan avslutat den och börjat äta så går man snabbt upp till samma vikt som man hade vid start och orsakar bara en massa psykisk ohälsa. Välj istället ordentlig mat men mindre portioner och försök älska dig själv för den du är.

Generellt tror jag på att om man följer dessa riktlinjer så har man större förutsättningar att klara sig från psykisk ohälsa. Jag har svårt att tro att specifika grönsaker eller liknande förhindrar en psykisk sjukdom. Utan jag tror på en kombination av allt. Vad tror du? Undrar ni något mer eller vill ni ha mer tips gällande alternativa maträtter?

Kommentera

Stäng meny