Dela detta inlägg:

TIPS | MEDVETEN NÄRVARO.

Det var ett tag sedan som jag gav tips till er läsare på vad man kan ta till när känslorna blir för aggressiva. När det helt enkelt blir svårt att reglera dem. Så därför tänkte jag nu ge er ett suveränt tips som ni kan använda när som helst. Gärna en stund varje dag och det går att göra detta nästan vart som helst. Så länge som man själv kan hitta sig ett lugn i omgivningen man befinner sig i.

Positiv effekt.

Personligen kör jag stenhårt med denna övning. Åtminstone en gång per dag och i dem allra flesta fallen brukar detta var det första som jag gör när jag kliver upp om dagarna. Resultatet har bara vara positivt och dessutom överraskande. Jag hade svårt att tro att denna övning skulle hjälpa mig att hålla en jämn balans om dagarna. Men det har den verkligen gjort och jag känner mig dessutom mycket mer harmonisk än innan jag satte igång.

Men det är dock viktigt att komma ihåg att man ger övningen en testperiod så att kroppen och psyket hinner lära sig att finna sig i stunden. För det är absolut inte lätt från början och många gånger faller effekten bort för att man inte är kapabel till att finna något lugn.

Medveten närvaro. - Kroppsskanning.

Övningen kallas för medveten närvaro/kroppsskanning och är i själva verket som mindfulness. Det handlar alltså om att lära sig att slappna av och andas. Samtidigt som man tillåter sina känslor att komma för att känna kunna känna av sina rörelser och hur känslorna känns när dem uppkommer.

Jag tänkte nu med detta inlägg skriva ner detta punktvis så att ni får möjlighet att testa detta hemma själva. Jag rekommenderar er verkligen att testa detta.


  • TA ETT PAR DJUPA ANDETAG - In genom nästan och ut genom munnen. Känn av hur avslappnad kroppen blir och upprepa andningen hela tiden. Låt andning vara som den är och lägg fokuseringen på att acceptera den. Låt dig själv känna hur luften passerar genom nästan. För att sedan flöda vidare ner i kroppen för att sedan ut passera genom munnen.
  • SCANNA EN KROPPSDEL I TAGET - Börja med att känna fötternas tyngd mot underlaget. Vad känner du för känslor där? Acceptera känslorna och förändra ingenting. Fortsätt sen vidare till underbenen, knäna, lårens bak och framsida. För att sedan avsluta med rumpan. Vad är det för känslor som uppkommer vid dessa delar?
  • TA ETT PAR DJUPA ANDETAG - Försök att hålla kvar lugnet och andas på samma sätt som du tidigare gjort. Slappna av och gå sedan vidare till övre delarna. En del i taget. Känn av känslor och förändra ingenting.
    Om det nu uppkommit tankar på vägen. Låt dem passera och lägg inget fokus på dessa. Fokusera istället på andningen.
  • DEN SISTA DELEN - Fortsätt med samma andningsteknik och gå sedan till din hals, nacke, bakhuvud, ansikte och de mindre delarna som sitter i ansiktet. Förändra ingenting. Observera bara känslorna som uppkommer.
  • AVSLUTNINGEN - Som avslutning andas du in återigen genom nästan och ut genom kroppen. Det sista du gör innan du är klar, är att andas in med hela kroppen och ut genom kroppen. Grattis du har just klarat av din kroppsskanning.

Som sagt ge detta ett par gånger. Jag hoppas att det kan ge lika bra effekt på er som det gett mig. Om det allt förmodan skulle kännas jobbigt eller att känslorna blir för tunga. Öppna ögonen en sväng och slut dem igen. Skulle tankarna vandra iväg på annat. Lägg en notering i bakhuvud och återgå sedan tillbaka i dig själv. Men framförallt det är helt acceptabelt att misslyckas. Det kan inte fungera lika bra jämt. Försök dessutom att inte ha så stora förväntningar. Utan gå in med en öppen inställning till hela övningen.

Skriv gärna en liten kommentar om hur ni tycker att det funkat. Skulle vara roligt att höra.
Kram på er allesammans!

Detta inlägg har 5 kommentarer

  1. Det låter riktigt skönt. Inte för att jag är argsint, mer ledsen i själen och behöver lugn och ro. Lite känslig. Kanske är bra till det också?

    1. Det är en alldeles utmärkt metod att använda sig av då. 🙂

      1. Tack 🙂 va rädd om dig

  2. Detta ska jag verkligen prova. Mitt liv är en enda stor stressfaktor. Har flera gånger funderat på mindfulness eller yoga. Men har aldrig tid eller ork. Men ska prova detta och återkommer med resultat ?

    1. Ja gör det gärna den funkar utmärkt för mig 🙂

Kommentera

Stäng meny